Piramida żywieniowa - czyli co jeść, aby być zdrowym

Piramida żywieniowa to nic innego jak proste i przejrzyste przedstawienie zasad odżywiania. Dzięki takiej pomocy wiemy, co jeść, ile jeść, aby nasz organizm mógł być zdrowy. Dziś mamy nową piramidę żywieniową. Do jakiegoś czasu nie znajdowało się w niej najniższe piętro odzwierciedlające najważniejszą kwestię, czyli regularną aktywność fizyczną. To od niej należy rozpocząć właściwe żywienie prowadzące do zachowania optymalnego zdrowia. Aby zachować dobrą kondycję, jak widać wskazany jest także ruch. Sprawdź, jak się odżywiać i na co zwrócić szczególną uwagę. Zachęcamy do przydatnego artykułu.

Jak wygląda żywienie w polskich domach?

Choć świadomość Polaków o właściwym odżywianiu jest dziś rzeczywiście większa, niestety w wielu polskich domach nadal spożywa się za dużą mięsa, białe pieczywo, wędliny i nie zwraca się uwagi na ważność jedzenia ryb, warzyw oraz owoców. Dokładając do tego spożywanie demonów diety, czyli cukru i soli, mamy poważne problemy ze zdrowiem. Powyższy plan żywieniowy w niczym nie przypomina tego, o którym napiszemy za chwilę. Co więcej, za mało się ruszamy i nie zwracamy uwagi na to, że dzięki regularnej aktywności fizycznej zapewniamy organizmowi to, co najlepsze.

Na czym polega piramida żywieniowa?

Celem piramidy żywieniowej jest zwrócenie uwagi na to, co powinno znaleźć się w naszej codziennej diecie. Są to dokładnie naukowe opracowania, dlatego można korzystać z nich bez najmniejszych obaw o wiarygodność. Zaspokajanie potrzeb żywnościowych to kwestia priorytetowa, dlatego warto przyjrzeć jej się bardzo dokładnie. Graficzne przedstawienie zaleceń odnoszących się do ilości produktów spożywczych należących do poszczególnych grup żywności, jakie powinny być spożywane każdego dnia, jest profesjonalnym i sprawdzonym wsparciem.

Piramida żywieniowa - czyli co jeść, aby być zdrowym

Dzięki piramidzie żywieniowej bez problemu skomponujemy na każdy dzień diety zdrowe, ale też urozmaicone menu.

Piramida żywieniowa – jakie grupy żywności?

Jak już wspomnieliśmy obecnie piramida zdrowego żywienia poszerzona została o kolejne piętro, czyli piętro aktywności fizycznej. Nie bez znaczenia znalazło się ono na samym dole piramidy, ponieważ stanowi podstawę naszego zdrowia. Dół piramidy żywieniowej to właśnie to, co najważniejsze dla organizmu i to, czego w naszej diecie powinno znaleźć się najwięcej.

  • Bazą naszej diety koniecznie muszą być produkty zbożowe. Rekomendowane są produkty pełnoziarniste, czyli dokładnie płatki śniadaniowe z pełnego ziarna, ciemne pieczywo, razowe makarony oraz brązowy ryż. Są one źródłem złożonych węglowodanów, czyli takich, które odpowiedzialne są za wydłużone uczucie sytości. Należy pamiętać o codziennym zjadaniu 5 porcji takich produktów.
  • Następnym piętrem w piramidzie żywieniowej są warzywa. Te najlepiej spożywać do każdego posiłku. Minimalna ich ilość to 4 porcje dzienne. Warzywa są cennym źródłem witamin oraz składników mineralnych, a co więcej są niskokaloryczne.
  • Kolejna warstwa istotnej piramidy żywieniowej to owoce. Te powinniśmy spożywać co najmniej 3 razy dziennie. Uważać powinni jednak na ich spożywanie osoby stosujące dietę odchudzającą oraz chorujący na cukrzycę.
  • W naszej codziennej diecie nie może zabraknąć źródeł wapnia oraz białka. Należy pamiętać więc o 2 porcjach nabiału dziennie.
  • Mięso, ryby oraz rośliny strączkowe to grupa żywności znajdująca się na samej górze piramidy. Nie bez powodu znalazła się ona właśnie w tym miejscu. To bowiem produkty żywnościowe, które są ważne w naszej diecie, niemniej spożywać należy ich w najmniejszych ilościach w stosunku do wcześniej wymienionych produktów. Mięso spożywamy więc nie częściej niż 3-4 razy dziennie. Doskonałą alternatywą mięsa są ryby oraz rośliny strączkowe. Szczególnie polecane są tłuste ryby morskie zawierające cenne kwasy tłuszczowe omega-3.

Piramida żywieniowa – podsumowanie

Piramida żywieniowa zakłada spożycie 2000 kalorii dziennie. Oczywiście ta wartość może ulec zmianom w zależności wieku, rodzaju wykonywanej pracy. Inne zapotrzebowanie na kalorie będzie też w przypadku osób na diecie odchudzającej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ