Łysienie telogenowe - poznaj najważniejsze przyczyny problemu

Chociaż utrata włosów nie zawsze świadczy o kłopotach, wyraźne przerzedzanie się czupryny powinno być niepokojącym sygnałem świadczącym o łysieniu telogenowym.

Wypadanie włosów jest procesem wpisanym w naturę każdego człowieka. Jest związane z cyklem wzrostu włosa, który przechodzi przez trzy fazy, by w ostatniej wypaść. W praktyce oznacza to, że każdego dnia tracimy do 150 włosów, co jest niemal niezauważalne. Problemy zaczynają się wówczas, gdy na szczotce czy podczas mycia włosów, pojawia się coraz więcej kosmyków.

Czy to łysienie telogenowe?

Jako łysienie telogenowe należy rozumieć formę niebliznowaciejącego łysienia. Wypadanie włosów tego typu ma charakter rozproszony, dlatego następuje widoczne przerzedzanie się czupryny – bez widocznych zakoli typowych dla łysienia androgenowego.

Łysienie telogenowe uważa się za jedno z najczęściej występujących problemów dotykających zarówno kobiety, jak i mężczyzn. Objawia się wzmożonym wypadaniem włosów – nie tylko z głowy, ale również z innych części ciała (np. spod pach).

Najważniejsze przyczyny łysienia telogenowego

Łysienie telogenowe jest schorzeniem, które nie ma jednej uniwersalnej przyczyny. Istnieje wiele czynników powodujących utratę kosmyków w nadmiernej ilości. Warto przy tym podkreślić, że wszystkie elementy oddziałują na cykl wzrostu włosa, zaburzając proporcje ilości włosów w fazie wzrostu i w fazie spoczynku.

  • Stany będące dużym obciążeniem dla organizmu

Łysienie telogenowe może być następstwem stanów będących dużym obciążeniem dla organizmu. Wzmożone wypadanie włosów może pojawić się u osób po poważnych urazach, zabiegach operacyjnych, a także u kobiet po porodzie.

  • Niedobory żywieniowe

Do wzmożonej utraty włosów może dochodzić na skutek niedoborów żywieniowych będących skutkiem stosowania np. drakońskich diet odchudzających. Witaminy i minerały są istotne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a ich niedostateczna podaż bardzo szybko odbija się na kondycji włosów. Stają się coraz słabsze, aż w końcu wypadają.

  • Przyjmowanie niektórych leków

Łysienie telogenowe wiąże się także z przyjmowaniem niektórych leków. Większe prawdopodobieństwo wypadania włosów pojawia się u osób zażywających takie leki jak: retinoidy, przeciwzakrzepowe, przeciwpadaczkowe, beta-blokery.

  • Zaburzenia hormonalne

Łysienie telogenowe może być następstwem zaburzeń hormonalnych, w szczególności związanych z pracą tarczycy. Do wzmożonego wypadania włosów dochodzi często u osób cierpiących zarówno na nadczynność, jak i niedoczynność gruczołu tarczowego.

Łysienie telogenowe można cofnąć

W łysieniu telogenowym nie dochodzi do całkowitego zaniku mieszków włosowych. Oznacza to, że wzmożone wypadanie włosów można zatrzymać. Najprostszy sposób to wyeliminowanie przyczyny łysienia oraz stosowanie kuracji wzmacniającej włosy. Warto sięgnąć po specjalne preparaty poprawiające kondycję kosmyków oraz zapobiegające ponownemu ich wypadaniu. Najlepszym wyborem są suplementy z kompleksowym składem (np. tabletki Vitapil), obejmującym m.in. krzemionkę z młodych pędów bambusa, biotynę, kwas pantotenowy, niacynę, kwas foliowy, selen, cynk, jod.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ