Jak zapobiegać otyłości?

Otyłość to obecnie choroba cywilizacyjna, która co gorsza prowadzi do kolejnych poważnych chorób. Osoby borykające się z otyłością mają poważny problem, aby zrzucić wagę, zwłaszcza gdy masa ciała znacznie przewyższa normę. Za otyłość uważa się stan, gdy tkanka tłuszczowa stanowi więcej niż 20% całkowitej masy ciała u mężczyzn, u kobiet wartość wynosi 25%. Otyłość to problem szczególnie krajów wysoko rozwiniętych. Statystyki rosną w zatrważającym tempie. Z roku na rok problem zaczyna przybierać na sile. Coraz częściej z otyłością zmagają się dzieci i młodzież, co w konsekwencji prowadzi do pojawienia się poważnych chorób. Właśnie z tego powodu otyłości lepiej zapobiegać. Jakie są sposoby na zawsze prawidłową wagę ciała i sylwetkę? Sprawdźmy to.

Przyczyny otyłości

Nietrudno się domyślić, że otyłość najczęściej wynika ze spożywania produktów spożywczych w dużych ilościach, produktów o wysokiej zawartości cukru, przetworzonych oraz z nieaktywnego trybu życia. Otyłość zdecydowanie częściej dotyka osoby wykonujące pracę siedzącą. Do przyczyn otyłości można zaliczyć także uwarunkowania genetyczne, ale też choroby endokrynologiczne czy przyjmowanie niektórych leków.

Otyłość u najmłodszych

Aby poważnie podejść do problemu, należy zacząć od samego początku, czyli od pierwszych chwil naszego życia. To właśnie wtedy „programowane” są nasze komórki tłuszczowe. Udowodnione jest, że dzieci otyłe w okresie niemowlęcym obciążone są ryzykiem otyłości w późniejszym wieku. Jak do tego nie dopuścić? Wszystko leży w rękach rodziców. Nie karmimy dziecka na siłę, nie wciskamy zupek czy mleka do ostatniej kropelki. Nie podajemy słodyczy. Należy mieć na uwadze, że otyłość u maluchów jest równie groźna co dla dorosłych. Coraz więcej słyszy się o miażdżycy u najmłodszych. Programując komórki tłuszczowe do dużych rozmiarów, niestety robimy dziecku wielką krzywdę. Na szczęście rodzice mają coraz większą świadomość tego, że niemowlę grube nie oznacza niemowlęcia zdrowego.

Jak walczyć z otyłością, jak jej zapobiegać?

Aby skutecznie przeciwdziałać otyłości, należy uwzględnić w codziennym funkcjonowaniu dwie najważniejsze kwestie. Są nimi zdrowe nawyki żywieniowe oraz regularna aktywność fizyczna. Dieta bezwzględnie musi być bogata w warzywa i owoce. Dobrze sprawdzić, jak wygląda bieżąca piramida żywieniowa i układać codzienny jadłospis w myśl jej zasad. Spożycie tłuszczów oraz cukru powinno być niewielkie. Przyda się także promowanie i nagłaśnianie na każdym kroku tego, jak ważne jest dla ludzkiego zdrowia właściwe żywienie i jak zgubne jest dla dzieci spożywanie produktów wysoko energetycznych. Prawidłowe nawyki żywieniowe są kluczem do zdrowia, a w połączeniu z ruchem dają najlepsze rezultaty.

Jak zapobiegać otyłości?

Z naszego jadłospisu wyłączamy więc wszelkie słone i słodkie przekąski. Puste kalorie to tak lubiane przez większość osób piwo. To ponadto alkohol, dlatego ten nawyk warto zmienić. Zamiast pustych kalorii należy dostarczać organizmowi to, co jest mu naprawdę potrzebne. Warto jak najczęściej sięgać po warzywa oraz owoce. Większość z nich zawiera dużą ilość wody, dlatego nie musimy martwić się o nadwagę. Co ważniejsze, warzywa i owoce dostarczają naszemu organizmowi szeregi witamin i składników mineralnych, dzięki którym może on prawidłowo funkcjonować. Warzywa i owoce to źródło błonnika potrzebnego do właściwej pracy układu pokarmowego, jak i metabolizmu. Jeśli mięso, to z całą pewnością chude.

Dobrze jest spożywać ryby będące źródłem istotnych dla nas kwasów tłuszczowych omega-3. Istotne jest także wypijanie odpowiedniej ilości wody dziennie. 2 litry to niezbędne minimum, dzięki któremu nasz organizm świetnie sobie radzi przez cały dzień. Jeśli natomiast chodzi o rodzaj aktywności fizycznej, mogą to być chociażby intensywne codzienne spacery, ale też aerobik, fitness, zumba, pływanie czy jazda na rowerze. Nie bez znaczenia jest też sen, który należy wyrównać, jeśli śpimy nieregularnie, za krótko lub zbyt długo. Właściwa dawka snu każdej doby wspiera bowiem nasz układ trawienny.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ